Kdykoli klienti značky Defender volají za jízdy, přehrávají si hudbu nebo sledují plynulou navigaci, vděčí za to mimo jiné Emmě Kowalczukové a jejímu týmu.

Většina z nás se nikdy neptá, jak všechny ty technologie dokážou společně fungovat. Emma ale ano. Řekne vám, že jde o nalezení nejlepšího místa, kam umístit anténu vozidla, aby byl výkon maximální. A taky o elektromagnetickou kompatibilitu. To je, jednoduše řečeno, schopnost různých elektronických zařízení odvádět svou funkci bez vzájemného rušení. Tomu se říká vazba a je důležité se jí vyhnout.

Jako vedoucí oddělení elektromagnetiky ve společnosti Jaguar Land Rover řídí Emma tým odborníků, kteří za pomoci počítačových simulací řeší klíčový problém. „Jde v podstatě o to, jak dostat elektrické signály z vnějšku vozu dovnitř k zákazníkovi, který může bezdrátově stahovat software nebo si během cesty přehrávat média.“

Lidé stále více očekávají, že jejich vozy budou fungovat jako chytrý telefon. Emmin tým tohle chápe. „Chceme napodobit konektivitu mobilního telefonu uvnitř vozidla. Vše, co zvládne váš telefon, by měl zvládnout i váš vůz. Proto je například důležité se zamyslet, kde jsou na něm antény. Díky tomu můžete získat prakticky stejné funkce jako u telefonu.“

Device storage space in Defender
Device charging systems in Defender

Tyto funkce zahrnují aktualizace na dálku. Z Emminy práce těží technologie bezdrátové aktualizace softwaru společnosti Jaguar Land Rover, díky níž mohou klienti značky Defender dostávat aktualizace, aniž by museli navštívit prodejce. V poslední době to znamenalo instalaci rozpoznání hlasu službou Amazon Alexa, tedy bonus, který mnoho klientů nemuselo čekat. 

 

„Doufám, že zákazníci ocení, že aktualizace proběhla bezdrátově a nemuseli za prodejcem. Když budete po někom chtít, aby jel k prodejci, bude to vnímat jako značně nepraktickou věc.“

 

Anténa, díky které je toto možné, se nachází na střeše vozu Defender v malém modulu ve tvaru ploutvé v blízkosti víka zavazadlového prostoru, což má dobrý důvod. Ověření správného fungování mělo pro celý projekt velký přínos.

 

 „Když dáme anténu na špatné místo, bude šance na příjem velmi špatná. Dala by se dát někam do nárazníku, kde bude skrytá, ale kovová konstrukce vozu by mohla blokovat komunikační spojení se základnovou stanicí mobilní sítě a to je problém. Umístili jsme ji tedy sem kvůli maximální konektivitě.“

Aby pochopili, jak se různé elektromagnetické signály chovají a jak se mohou navzájem ovlivňovat, vytvořili Emma a její tým grafiku, která vypadá trochu jako karoserie obklopená mraky. Bere to jako zábavnou součást práce. „Výborné na tom je, že lze vizualizovat, co ta pole dělají. Hodně lidí říká, že elektromagnetická komunikace je magie, protože někdy zkrátka nevíte, proč se vám nedaří zjistit důvod problému. S touto simulací ale vidíme, kde se pole nacházejí a kde dochází k vazbě. Díky vizualizaci to přestává být magie.“

Kromě komunikace s okolním světem odesílá Defender zprávy mezi palubními technologiemi. Tým pracoval na radarovém systému, který využívá adaptivní tempomat, a na systémech sledujících slepý úhel řidiče a tlak v pneumatikách vozu Defender.

Emma, která do společnosti JLR nastoupila v roce 2015, byla první, která pracovala na elektromagnetické simulaci. Od té doby se její tým rozrostl na osm lidí, mezi kterými jsou tři ženy. „Jsem velmi hrdá na svůj tým, protože odvedli spoustu práce a osvojili si v této oblasti celou řadu dovedností.“

Emma tyto dovednosti rozvíjela už od dětství, kdy ji bavily předměty zaměřené na vědu, technologie, matematiku a techniku. „Přírodní vědy a matematika mě vždycky zajímaly a na střední jsem si je vybrala pro závěrečné zkoušky. Hodně mě zajímala elektronika, a proto jsem na univerzitě studovala elektrotechniku. V doktorském studiu jsem se věnovala bezdrátové komunikaci, takže jsem se vlastně stále víc blížila k určitému oboru.“

Po dokončení studií pracovala Emma v softwarové společnosti a poté nabídla své znalosti automobilovému průmyslu. Elektronika je v moderních vozidlech stále důležitější, a tak by její příklad mohl přimět další zájemce k následování.

DALŠÍ PŘÍBĚHY ZNAČKY DEFENDER

supporting confident women

ŽENY POSOUVAJÍCÍ HRANICE MOŽNOSTÍ

Oslavme neohrožené ženy, které s modelem Defender posouvají hranice možností. 

Profile photo of Deniz Yetkin

ZÁLEŽÍ NA KAŽDÉM DETAILU

Jako vedoucí procesního řetězce v programu vozidel se Deniz podílí na každém kroku výroby vozů Defender. Jejím úkolem je zajistit, aby bylo vozidlo inovativní a splňovalo nejvyšší standardy kvality a spolehlivosti. 

Profile photo of Ceri Bateman

TVAROVÁNÍ BUDOUCNOSTI

Ceri pracuje na propojení mezi nezaměnitelným vzhledem vozů Defender a jeho výkonem a odolností. Její otisk je zřejmý v nádherném designu světlometů. 

PROZKOUMEJTE DEFENDER

Parked car in the desert

DEFENDER 130

Nejvíce prostoru ve své třídě až pro osm cestujících s třetí řadou sedadel.

Side view of the parked car in the greenary

DEFENDER 110

Rozšířený prostor se sedmi sedadly a možností instalace třetí řady.

Side view of the parked car

DEFENDER 90

Vyberte si variantu s pěti nebo šesti sedadly.

Side view of the defender

DEFENDER HARDTOP

K dispozici s pěti, šesti nebo sedmi sedadly a dvěma typy karoserie.