Defender posouvá hranice možností. Díky funkčnímu designu, atraktivnímu vzhledu a vysoké odolnosti jde o moderní vůz, který ctí minulost, ale současně směřuje do budoucnosti.
Jako první úspěšné civilní vozidlo 4x4 na světě utváří a mění svět, ať už jde o nové možnosti v oblasti cestování, práce nebo globální humanitární činnosti.
Defender se nevyhýbá ani společenskému a kulturnímu prostředí. Vozil členy královských rodin po celém světě a byl v záři reflektorů po boku největších filmových hvězd.
To vše umožnili dva muži, vizionářští bratři Wilksové. Spencer Wilks byl generální ředitel společnosti Rover Company a Maurice vedoucím konstruktérem, který vždy hleděl vpřed.
Příběh značky Defender začíná v roce 1947 v zálivu Red Wharf Bay na velšském ostrově Anglesey. Maurice Wilks načrtnul do písku obrys, ze kterého mělo vzejít jedno z nejlepších vozidel.
Během jednoho roku byl světu představen první Land Rover. Šlo o unikátní příklad průmyslového designu, jehož konstrukce se zaměřovala na funkčnost, což znamenalo lehké hliníkové panely, velmi krátké převisy a zejména volitelný pohon všech čtyř kol.
U všech modelů, s výjimkou těch nejstarších, se díky páčkám se žlutými a červenými knoflíky vedle řadicí páky zjednodušil přechod mezi pohonem dvou a čtyř kol na snadný proces, který fungoval za každé situace. Šlo o předchůdce jedinečného systému Terrain Response současného modelu Defender.
Během několika měsíců byl Wilksův výtvor v prodeji po celém světě. Brzy začal vozit britskou královskou rodinu. Zcela první State Review Land Rover se speciální plošinou v zadní části vozu posloužil královně Alžbětě II. a princi Philipovi, vévodovi z Edinburghu, při zdravení obyvatelstva během první cesty po Commonwealthu v roce 1953.
Během jejího dlouhého života bylo možné královnu Alžbětu II. často spatřit za volantem vozu Defender na královských panstvích, kde vozy Defender nadále slouží královské rodině.
Toto vozidlo rovněž umožnilo dobrodruhům pokořit každý myslitelný terén. Dnes již legendární Oxfordsko-cambridgeská expedice na Dálný východ se dostala do novinových titulků, když šest univerzitních studentů v letech 1955–1956 ujelo 29 000 kilometrů z Londýna do Singapuru.
Akcí se inspirovali Britové George a Jinx Rodger, kteří v modelu Station Wagon urazili za sedm let 16 000 kilometrů, během kterých v Africe dokumentovali ohrožené kmeny a volně žijící zvířata. Kanadský biolog Bristol Foster a malíř divoké zvěře Robert Bateman podnikli cestu kolem světa dlouhou přes 60 000 kilometrů. A takových cestovatelů bylo mnohem víc.
Výkony tohoto druhu probudily zájem o volnočasové jízdy v terénu. Účastníci závodu Camel Trophy, považovaného za mistrovství světa pro vozy 4x4, byli inspirací k vytvoření dokonalého víceúčelového stroje na nejnáročnější expedice i pohodové táboření.
Z vozu Defender se stal globální fenomén. Nadále je symbolem dobrodružství, jízdy v terénu a humanitární pomoci.
Stal se jím, protože byl zkonstruován s důrazem na dokonalé jízdní schopnosti. A to platí stále. Každá verze nabídla další inovace a stanovila nová měřítka, kterých jiní stěží dosahují.
Nyní je vůz díky delšímu rozvoru ještě praktičtější, což umožnilo přidání variant pick-up a station wagon čili kombi. Verze kombi představila slavná střešní okna po stranách, která vpouštějí do vozu více světla a zlepšují výhled při jízdě v zatáčkách na horských silnicích.
Motory byly stále účinnější a výkonnější, stále šlo ale především o funkční vozidlo. Raná varianta na přání dodávaného paketu Comfort Pack sotva obsahovala více než obložení střechy a dveří. Jedna funkce však odolala času – stále si můžete objednat Defender s trvanlivými omyvatelnými pryžovými rohožemi.
Během první dekády zamířilo 70 % vyrobených vozů do 150 zemí. Žádné jiné předchozí vozidlo nezanechalo otisk pneumatik na tolika místech. Pro řadu lidí to byl pravděpodobně první automobil, který kdy viděli.
Součástí celosvětových prodejů byly vojenské verze, které byly inspirací pro název Defender později používaný pro všechny varianty. Při náročných činnostech ovšem pomáhala i řada civilních modelů v podobě odtahových vozů, ambulancí či zvedacích plošin.
Defender se dokonce vydal na rallye, když ho odborníci na motosport ze společnosti Bowler proměnili v obávaný závodní stroj.
Díky vysoké odolnosti byl jedinečný vůz 4x4 stále oblíbenější. Řada Series II z roku 1958 zvýšila vizuální atraktivitu a přidala zakřivení v linii oken, které zůstává i na dnešních modelech Defender.
Díky atraktivnímu designu se dostal na ta nejvybranější místa. V průběhu 60. let se neporazitelný výtvor bratří Wilksů objevoval na fotografiích s filmovými a hudebními hvězdami, například s Marylin Monroe, Stevem McQueenem nebo Paulem McCartneym.
Od roku 1971 začalo u řady Series III přibývat moderní pohodlí, například polstrovaná palubní deska či sdružený panel přístrojů za novým volantem. A pro ty, kteří měli zájem o větší výkon na silnici i mimo ni, byl k dispozici motor V8.
Varianta County z roku 1982 byla dalším signálem, že tento vůz 4x4 není určen pouze pro práci. Z vnějšku se odlišoval novými barvami, polepy a poprvé také nabídl sedadla čalouněná textilní tkaninou.
O rok později představily verze Ninety and One Ten design přední části, který se udržel až do ukončení výroby klasických vozů Defender. S vylepšeným interiérem dorazil také vznětový motor s turbodmychadlem. Pohodlí pak zvýšilo nové odpružení vinutými pružinami.
Název Defender byl zaveden v roce 1990. Dokonale odrážel pocity zákazníků po celém světě z tohoto jedinečného vozidla – důvěryhodnost, spolehlivost a odolnost. Vůz byl navržen tak, abyste s ním zdolali celý svět.
Dnešní Defender na tento odkaz navazuje. Legenda v novém pojetí patří mezi špičku v jízdě na silnici i v terénu. Jde o nejodolnější a nejschopnější Defender, jaký kdy vznikl, a je nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.
Dostupné jsou typy karoserie 90, 110 a 130 s až osmi sedadly, přičemž každá varianta má osobitý charakter. Defender Hard Top se pak zaměřuje na funkčnost s verzemi karoserií 90 a 110 pro profesionální použití.
Všechny byly testovány v nejnáročnějších podmínkách od Arktidy po jízdu na poušti. Všechny mají karoserii třikrát silnější než konkurenční vozy 4x4.
Součástí vize moderního designového luxusu vozů Defender je odolnost a udržitelnost. Defender 110 je k dispozici také jako elektrický hybridní automobil.
Nezapomíná na svou hrdinskou minulost a charisma a dále pomáhá při humanitárních akcích Mezinárodní federace Červeného kříže a Červeného půlměsíce či ochraně přírody pod záštitou organizace Tusk Trust.
Byl zvěčněn ve stavebnici Lego, prostřednictvím které podněcuje nové generace po celém světě, aby se stali novodobými hrdiny. A je také filmovou hvězdou.
Fanoušci Jamese Bonda viděli vozy Defender 110 SVX Double Cab ve filmu SPECTRE, ve kterém se s agentem 007 střetly na alpských svazích. Nejnáročnější test ale podstoupil současný Defender. V 25. bondovce Není čas zemřít vystavili řidiči-kaskadéři schopnosti vozů 110 na hranici jejich možností při honičce v extrémním terénu.
Byla to padnoucí role pro vozidlo, které stvořilo svou vlastní kategorii. V blízké budoucnosti čeká Defender elektrické dobrodružství, nadále ale bude tím, čím je od roku 1948 – symbolem svobody.
DALŠÍ PŘÍBĚHY ZNAČKY DEFENDER