Nový Range Rover je jistě jedním z technicky nejvyspělejších vozů všech dob. Většina jeho konstrukčních prvků byla vyvinuta na výkonných počítačích – inteligentní technologie pro dokonalý luxusní vůz pro každou cestu.

 

Jednu z nejpraktičtějších funkcí však původně vytvořil malý tým konstruktérů, který začínal se závěsy a dřevovláknitými deskami zakoupenými v místním obchodě pro kutily. Promyšlená konstrukce podlahy zavazadlového prostoru vozu Range Rover je mistrovským dílem logiky a praktičnosti a zahrnuje inovativní sestavu pro příležitostné sezení, která představuje dokonalé řešení pro relaxaci při vyjížďkách. I když první prototyp vypadal spíše jako školní projekt než jako dnešní geniální prvek všestranného luxusního vozu.

 

Řešení vypracovala vedoucí programu Emily Bookerová se svým malým týmem, včetně absolventů. Výsledkem je jedinečný design, který pomáhá udržet předměty uložené v (obrovském) zavazadlovém prostoru vozu Range Rover na dosah, nabízí úžasnou flexibilitu a je také ideální pro uložení mokrého a zabláceného vybavení (při výpravách za dobrodružstvím).

 

Technika vozů Land Rover hrála v životě Emily vždy důležitou roli: „Můj dědeček byl farmář. Jako děti jsme trávily hodně času na jeho farmě, kde měl starý Defender. Vždy jsem si myslela, že je to ohromná zábava. Naše rodinná auta byla vždy Discovery. Moji rodiče a jejich tři potomci potřebovali velký prostor.“

Emily se zabývá produktovým designem. Studovala na univerzitě v Loughborough. „Navštívila jsem několik akcí věnovaných ženám ve strojírenství a napadlo mě, že program pro absolventy by byl dobrým začátkem. Potkala jsem někoho, kdo byl v programu pro absolventy JLR. Nikdy mě nenapadlo, že to, co jsem studovala, mi pomůže při vývoji automobilů.“

 

Do společnosti JLR nastoupila před 10 lety. „Většina absolventů technických oborů byli muži. Určitě byly chvíle, kdy jsem byla jediná žena v místnosti. Považovala jsem za povinnost promluvit, aby byl slyšet ženský hlas.“

 

Emily se rychle stala vedoucí týmu a absolventi začali pracovat pro ni. „Jako žena v technickém oboru jsem přitahovala absolventky. Za posledních sedm let pro mě vždy pracovali dva až čtyři absolventi a poměr mužů a žen byl téměř 50 na 50. Došlo k výraznému posunu v počtu žen ve strojírenství i na vedoucích pozicích.“

 

Při vývoji všestranného úložného prostoru byl ženský pohled zásadní. Menší osoby mohly mít problém dosáhnout až na dno zavazadlového prostoru. „Můj tým hledal pro nový Range Rover nové funkce pro zákazníky. Probírali jsme různé možnosti a zaměřili se na nákladový prostor. Na celé dva dny jsme se zavřeli v místnosti, abychom se distancovali od každodenní práce. Právě takto se často rodí ty nejlepší nápady.“

Emily a její tým zjišťovali, jak lidé Range Rover používají a jaké s ním mají problémy. „Původní myšlenkou byla přepážka v blízkosti zadní části zavazadlového prostoru, která by usnadnila přístup k uloženým předmětům. Pak jsme si řekli, proč ji nepřeklápět i na druhou stranu, aby tak vzniklo opěradlo víka zavazadlového prostoru? V jedné fázi nás dokonce napadlo, že bychom z něj mohli udělat rampu pro psy. Celé to bylo o snaze odstranit problematická místa a zlepšit spokojenost zákazníků.“ 

 

„Většina uživatelů nezaplní celý zavazadlový prostor. Mají tašku do práce, sportovní tašku, nákupní tašku nebo třeba tašku s věcmi na přespání. Flexibilní přepážka udržuje menší zavazadla na místě, takže je k nim snazší přístup. Pro ty, kteří vedou dobrodružný život, umožňuje přepážka také oddělit zablácené boty a mokré sportovní vybavení od ostatních zavazadel. Má také snadno čistitelný povrch, což je lepší než dávat mokré věci na koberec.“

 

Po uložení je přepážka skrytá a v jedné rovině s podlahou. Ve složeném stavu je velmi tenká (14 mm), nezabírá místo v zavazadlovém prostoru a je stále kompatibilní s plnohodnotným rezervním kolem. Pokud se používá jako přepážka, je pevně zajištěna na místě. Nastavitelné popruhy a úchyty pojmou cokoli, od láhve vína po velké nákupní tašky. Sklápění přepážky se ovládá spínačem. 

 

Zatažením za poutko se přepážka pomocí dvojitého mechanismu vyklopí dopředu v opačném směru a vznikne tak deska na zadní straně víka zavazadlového prostoru. V zajištěné poloze slouží jako opěradlo sestavy pro příležitostné sezení, která využívá jedinečné dělené víko zavazadlového prostoru vozu Range Rover. Luxusní polstrování poskytuje dodatečnou oporu a pohodlí.

 

„Prototyp, který jsme původně vytvořili z desky z pěnové hmoty, byl opravdu hrubý. V dalším prototypu jsme použili dřevovláknitou desku a závěsy z obchodu pro kutily. Byl to opět jen hrubý pokus, ale poskytl nám fyzický model, což bylo důležité.“ 

 

Z jednoduché dřevěné konstrukce s kovovými závěsy se stal důmyslný skládací mechanismus s měkkým povrchem. A na seznam oceňovaných praktických schopností vozu Range Rover přibyla další kapitola.

VÍCE PŘÍBĚHŮ O VOZECH RANGE ROVER

Range Rover old cars parked

PŘÍBĚH VOZU RANGE ROVER

Prozkoumejte, jak jde Range Rover příkladem už od roku 1970 díky originalitě a prvotřídnímu designu.

Sound speaker of the Range Rover Evoque

AUDIOSYSTÉM MERIDIAN

Nic nezajistí takovou show jako Meridian. Zjistěte, jak naše spolupráce s výrobcem špičkových audiosystémů pomohla optimalizovat poslech ve voze Range Rover.

PROZKOUMEJTE RANGE ROVER

Side view of the parked car

RANGE ROVER

Bezkonkurenční vytříbenost a luxus.

Range rover sport carpathian grey parked in parking area

RANGE ROVER SPORT

Instinktivní, působivý, nekompromisní.

Range Rover Velar with glass background

RANGE ROVER VELAR

Vytříbená elegance.

Side View of Range Rover Evoque

RANGE ROVER EVOQUE

Charismatický a sebevědomý.